موسسه حقوقی دادآرمان

استرداد دعوا و دادخواست در ماده ۱۰۷ قانون آیین دادرسی مدنی، پیش بینی شده است و خواهان می تواند تا پیش از اولین جلسه رسیدگی، دادخواست خود را مسترد نماید و همچنین تا زمانی که دادرسی تمام نشده، دعوای خود را استرداد کند.

دادخواست چیست؟

مهدی رضوی وکیل پایه یک دادگستری در مورد کاربرد دادخواست در مراجع قضایی و نحوه ی تنظیم و تقدیم آن توضیحاتی ارائه می دهد که در ادامه به آن می پردازیم.

از نظر حقوقی دادخواست، به معنی درخواست رسیدگی به یک دعوای حقوقی از سوی خواهان علیه خوانده است. طبق ماده ۲ قانون آیین دادرسی مدنی، هیچ دادگاهی نمی ‌تواند به دعوایی رسیدگی کند، مگر اینکه شخص یا اشخاص ذی ‌نفع یا وکیل یا قائم مقام یا نماینده قانونی آنان رسیدگی به دعوا را برابر قانون درخواست نموده باشند. همچنین براساس ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی، شروع رسیدگی در دادگاه (دادگاه بدوی و دادگاه تجدیدنظر) مستلزم تقدیم دادخواست می ‌باشد.

نحوه ی تنظیم و تقدیم دادخواست در قانون مشخص شده است و خواهان باید با توجه به آنچه در قانون بیان شده است دادخواست را تنظیم و به مرجع صالح تقدیم کند. در صورتی که دادخواست مطابق با مقررات قانونی تنظیم نشده باشد، از سوی مرجع رسیدگی کننده به دعوا رد خواهد شد.

متقاضیان می توانند جهت دریافت مشاوره حقوقی در خصوص کلیه دعاوی (خانواده، ملکی،موادمخدر، ارث و…) از بهترین وکیل پایه یک دادگستری برای آگاهی از به روزترین رویه های حقوقی و قضایی در محاکم با شماره وکیل حقوقی موسسه حقوقی دادآرمان در ارتباط باشند، همچنین می توانید از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران نیز سوالات حقوقی خود را به صورت آنلاین مطرح کنید و پاسخ خود را دریافت کنید…

نحوه تنظیم دادخواست

وکیل پایه یک دادگستری تهران، در مورد شرایط تنظیم دادخواست می گوید: طبق ماده ۵۱ قانون آیین دادرسی مدنی، دادخواست باید به زبان فارسی در روی برگ‌ های چاپی مخصوص نوشته شده و حاوی نکات زیر باشد:

  1. نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، اقامتگاه و حتی ‌الامکان شغل خواهان. (تبصره – در صورتی که دادخواست توسط وکیل تقدیم شود مشخصات وکیل نیز باید درج گردد.)
  2. نام، نام خانوادگی، اقامتگاه و شغل خوانده
  3. تعیین خواسته و بهای آن مگر آنکه تعیین بها ممکن نبوده و یا خواسته، مالی نباشد.
  4. تعهدات و جهاتی که به موجب آن خواهان خود را مستحق مطالبه می ‌داند به ‌طوری که مقصود واضح و روشن باشد.
  5. آنچه که خواهان از دادگاه درخواست دارد.
  6. ذکر ادله و وسایلی که خواهان برای اثبات ادعای خود دارد، از اسناد و نوشتجات و اطلاع مطلعین و غیره، ادله مثبته به ترتیب و واضح نوشته می ‌شود و اگر دلیل، گواهی گواه باشد، خواهان باید اسامی و مشخصات و محل اقامت آنان را به طور صحیح معین کند.
  7. امضای دادخواست دهنده و در صورت عجز از امضاء، اثر انگشت او.

تبصره ۱ اقامتگاه باید با تمام خصوصیات از قبیل شهر و روستا و دهستان و خیابان به نحوی نوشته شود که ابلاغ به سهولت ممکن باشد.

تبصره ۲ چنانچه خواهان یا خوانده شخص حقوقی باشد، در دادخواست نام و اقامتگاه شخص حقوقی، نوشته خواهد شد.

متقاضیان می توانند جهت استفاده از خدمات موسسه حقوقی دادآرمان و دریافت مشاوره تلفنی (۰۲۱۲۲۹۰۴۸۷۳ – ۰۲۱۲۲۹۰۴۸۷۴) با شماره تلفن وکیل خانم در تهران در ارتباط باشند و کاملترین مشاوره را در خصوص تنظیم دادخواست یا شکایت و رسیدگی پرونده در مراجع قضایی در هر مرحله از دادرسی، اعم از بدوی، واخواهی، تجدیدنظرخواهی، اعاده دادرسی و فرجام خواهی دریافت نمایند.

انواع دادخواست

به گفته ی بهترین وکیل ایران، به دادخواست ها و دعاوی در مراجع قضایی در چند مرحله رسیدگی می شود و امکان اعتراض به آرای صادره از دادگاه ها نیز وجود دارد و خواهان برای پیگیری پرونده در هر مرحله از دادرسی باید دادخواست خود را به مرجع رسیدگی کننده صالح تقدیم کند، از این رو دادخواست به چند دسته تقسیم می شود:

  • دادخواست بدوی (نخستین): دادخواست بدوی یا نخستین، به دادخواستی گفته می شود که در مرحله بدوی، توسط دادگاه های حقوقی، مورد رسیدگی قرار گرفته است و پس از رسیدگی به دادخواست بدوی دادگاه نخستین رای بدوی را صادر می کند.
  • دادخواست واخواهی: هرگاه خوانده در جلسات رسیدگی دادگاه حاضر نشود و لایحه ندهد و وکیل هم اختیار نکرده باشد، رای دادگاه بدوی، غیابی خواهد بود و خوانده غایب می تواند در مهلت مقرر قانونی، با تقدیم دادخواست واخواهی به دادگاهی که حکم غیابی را صادر کرده است به آن اعتراض کند.
تجدیدنظرخواهی
  • دادخواست تجدیدنظرخواهی: طبق قانون هر یک از اصحاب دعوی که رای بدوی به ضرر او صادر شده است می تواند به دلیل وجود یکی از جهات تجدیدنظر خواهی به رای صادره از دادگاه بدوی اعتراض کند و به این منظور باید دادخواست تجدیدنظرخواهی را به دادگاه تجدیدنظر تقدیم کند.
  • دادخواست فرجام‌ خواهی: هر یک از طرفین دعوی که رای تجدیدنظر به ضرر او صادر شده است می تواند با تقدیم دادخواست فرجام خواهی به رای صادره از دادگاه تجدیدنظر به دیوان عالی کشور که عالی ترین مقام قضایی در کشور است اعتراض نماید.
  • دادخواست اعاده دادرسی: اعاده دادرسی نیز یکی از روش های اعتراض به رای دادگاه بدوی و تجدیدنظر است و هر یک از اصحاب دعوا می تواند در شرایطی که در قانون پیشی بینی شده است، دادخواست اعاده دادرسی را برای اعتراض به رای بدوی یا تجدیدنظر به مرجع صالح تقدیم کند.
  • دادخواست طاری یا اضافی: هر دعوایی که در اثنای رسیدگی به دعوای دیگر از سوی خواهان یا خوانده یا شخص ثالث یا از طرف متداعیین اصلی بر ثالث اقامه شود، دعوایطاری نامیده می شود و برای مطرح کردن آن خواهان باید دادخواست طاری را به دادگاه تقدیم کند.
  • دادخواست متقابل: دعوای متقابل دعوایی است که خوانده در مقابل دعوای خواهان مطرح می کند و برای اقامه ی آن نیاز به تقدیم دادخواست متقابل است.
  • دادخواست دیوان عدالت اداری: دیوان عدالت اداری به ‌منظور رسیدگی به شکایات، دادخواهی ‌ها و اعتراضات مردم نسبت به ماموران یا واحدها یا آیین ‌نامه‌ های دولتی زیر نظر قوه قضاییه تاسیس شده است. خواهان می تواند با تقدیم دادخواست به دیوان عدالت اداری در خصوص مواردی که به آنها اشاره شد اعتراض نماید.
اینستاگرام طلاق موسسه حقوقی دادآرمان

اگر برای تنظیم و ثبت دادخواست در خصوص دعاوی خانواده به دنبال یک وکیل خانواده با تجربه می گیرد، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل خانواده (وکیل مهریه، وکیل ارث، بهترین وکیل طلاق، وکیل طلاق توافقی

استرداد دعوا و دادخواست توسط خواهان

استرداد دعوا و دادخواست به معنی بازپس گرفتن دعوا یا دادخواست از سوی خواهان است. ممکن است خواهان پس از ثبت دادخواست از ادامه رسیدگی به دادخواست و حضور در جلسات رسیدگی در دادگاه منصرف شود، در این صورت می تواند دادخواست یا دعوای خود را مسترد نماید. بر حسب اینکه خواهان در کدام مرحله از دادرسی درخواست استرداد دعوا را مطرح کرده است، دادگاه قرار رد دعوی، سقوط دعوی یا ابطال دادخواست را صادر می کند.

چنانچه رسیدگی به پرونده حقوقی با استرداد دعوا از سوی خواهان به پایان برسد، دادگاه قرار رد دعوا صادر می کند و خواهان می تواند همان دعوا را دوباره در دادگاه صالح مطرح کند.

همچنین نکته ی دیگر اینکه، اگر پس از ثبت دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی خواهان از رسیدگی به پرونده و صدور رای منصرف شود و تقاضای استرداد دادخواست یا دعوا را بنماید، هزینه دادرسی به وی مسترد نخواهد شد.

متقاضیان می توانند برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری در مورد نحوه تنظیم و تقدیم دادخواست فرجام خواهی به دیوان عالی کشور با شماره تماس بهترین وکیل تهران با وکلای موسسه حقوقی دادآرمان در ارتباط باشند….

نحوه استرداد دعوا و دادخواست

طبق ماده ۱۰۷ قانون آیین دادرسی مدنی، استرداد دعوا و دادخواست به ترتیب زیر صورت می ‌گیرد:

  • الف – خواهان می ‌تواند تا اولین جلسه دادرسی، دادخواست خود را مسترد کند. در این صورت دادگاه قرار ابطال دادخواست صادر می نماید.
  • ب – خواهان می ‌تواند مادامی که دادرسی تمام نشده دعوای خود را استرداد کند. در این صورت دادگاه قرار رد دعوا صادر می ‌نماید.
  • ج – استرداد دعوا پس از ختم مذاکرات اصحاب دعوا در موردی ممکن است که یا خوانده راضی باشد و یا خواهان از دعوای خود به کلی صرف نظر کند. در این صورت دادگاه قرار سقوط دعوا صادر خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره از وکیل آنلاین می توانید از طریق پیام رسان ها مانند واتساپ (وکیل آنلاین واتساپ)، اینستاگرام و تلگرام (وکیل آنلاین تلگرام) با ما در ارتباط باشید و به صورت غیر حضوری سوالات و مشکلات حقوقی خود را مطرح کنید و از مزایای موسسه حقوقی آنلاین استفاده کنید.

کلام آخر

با توجه به آنچه در خصوص تقدیم دادخواست و رسیدگی پرونده در مراجع قضایی گفته شد، اکنون می دانیم پیگیری پرونده درهر مرحله از دادرسی و اعتراض به آرای صادره نیازمند دانش حقوقی و آگاهی از قوانین و رویه مراجع قضایی در رسیدگی به دعاوی کیفری و حقوقی است، از این رو برای موفقیت در پرونده در هر مرحله از دادرسی نیاز به حضور یک وکیل با تجربه و کاردان ضروری می باشد.

دکتر مهدی رضوی وکیل موسسه حقوقی دادآرمان یک وکیل پایه یک دادگستری است که در کلیه دعاوی حقوقی و کیفری از جمله دعاوی خانواده، ملکی، ثبت احوال، ارث، کلاهبرداری، مطالبات، رابطه نامشروع، جعل، افشای اسناد محرمانه و سری دولتی ، مواد مخدر و… و همچنین تمام مراحل دادرسی اعم از بدوی، واخواهی، تجدیدنظر خواهی، فرجام خواهی و اعاده دادرسی فعالیت و قبول وکالت می نماید. با وکالت دادن به یکی از وکلای موسسه حقوقی دادآرمان از جمله مهدی رضوی بهترین وکیل پایه یک دادگستری (وکیل خانواده ،وکیل طلاق تضمینی، وکیل طلاق توافقی، وکیل مهریه، وکیل ملکی، وکیل مواد مخدر، وکیل کلاهبرداری، وکیل رابطه نامشروع، وکیل ارث و…) می توانید بدون اطاله دادرسی و سردرگمی در مراجع قضایی برای ثبت دادخواست و پیگیری پرونده در مراجع قضایی از حقوق خود دفاع کرده و با حضور وکیل پایه یک دادگستری تهران در پرونده خود بهترین نتیجه را دریافت کنید.

شما عزیزان می توانید از طریق کانال حقوقی تلگرام موسسه حقوقی دادآرمان با بهترین وکلای پایه یک دادگستری در خصوص کلیه دعاوی حقوقی و کیفری در ارتباط باشید… 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع 

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

استرداد دعوا و دادخواست به معنی بازپس گرفتن دعوا یا دادخواست از سوی خواهان است. ممکن است خواهان پس از ثبت دادخواست از ادامه رسیدگی به دادخواست و حضور در جلسات رسیدگی در دادگاه منصرف شود، در این صورت می تواند دادخواست یا دعوای خود را مسترد نماید.

  مشاوره حقوقی