مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

اجازه پدر در ازدواج اول دختر

طبق ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی اصلاحی سال ۱۳۷۰ ، ازدواج دختر باکره اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد ، مشروط به اجازه ولی قهری (پدر یا جد پدری) اوست .
طبق این ماده ، دختری که به سن بلوغ رسیده و قاعدتاً از تحت ولایت و سرپرستی خارج است ، از نظر ازدواج نمی ‌تواند مستقلاً اقدام نماید ، به‌ عبارت ‌دیگر در ‌حالی که دیگر تحت ولایت و سرپرستی نیست و نظرش در مورد ازدواج معتبر است و عقد ازدواج بدون رضایت و اراده او انجام نمی ‌شود ، اما باید اجازه و موافقت پدر یا جد پدری را نیز برای ازدواج به دست بیاورد .
همچنین در این مورد ازدواج دائم و تفاوتی ندارد و در هر دو مورد ، نیاز به اجازه ولی برای ازدواج وجود دارد. بنابراین در صورتی‌که پدر زنده باشد ، اجازه وی برای ازدواج لازم است ، در غیر این صورت باید از پدر بزرگ پدری برای ازدواج اجازه دریافت کرد .
* نکته : دختری که با عملی غیر از آمیزش جنسی بکارتش زایل شود و از بین رود ، صفت باکره بودن از او زایل نمی‌ گردد ؛ یعنی او همچنان باکره است و این دختر برای ازدواج ، نیاز به اجازه پدر یا جد پدری دارد.

ازدواج دختر بدون اجازه پدر یا جد پدری

۱- اگر بکارت دختر در اثر زنا یا شبهه زایل شده باشد ، دیگر برای ازدواج اجازه پدر یا جد پدری را لازم ندارد
؛ زیرا عنوان باکره که مبنای لزوم کسب اجازه پدر می ‌باشد ، وجود ندارد .
۲- اگر خانمی شوهر کرده و آمیزش صورت گرفته است ، اما بکارت از بین نرفته باشد ، وصف باکره بودن از بین رفته است و او برای ازدواج دوم نیاز به اجازه ولی ندارد و می‌ تواند مستقلاً به عقد نکاح و ازدواج اقدام نماید.

در چه مواردی دختر باکره برای ازدواج نیاز به اجازه پدر ندارد ؟

۱- ولی در قید حیات نباشد : اگر پدر یا پدربزرگ پدری دختر فوت کرده باشند ، نیازی به اجازه شخص دیگری مثلاً مادر یا برادر نیست و اعتبار اجازه ولی ساقط می‌ شود . همچنین پدر بزرگ مادری نقشی در اجازه دادن برای ازدواج دختر ندارد . در این مورد نیازی به اجازه دادگاه هم وجود ندارد و با ارائه دلیلی مبنی بر فوت ولی ، دختر می ‌تواند اقدام به ازدواج و ثبت آن نماید .
۲- ولی غایب بوده و در دسترس نباشد : در صورتی‌که پدر یا جد پدری غایب بوده و به آنها دسترسی نباشد ، دختر می ‌تواند بدون اجازه ولی ازدواج کند .
۳- ولی اهلیت نداشته و محجور باشد : اگر ولی دختر به علتی محجور (مجنون و سفیه) بوده و خود تحت قیومیت و سرپرستی باشد ، برای ازدواج دختر اجازه شخص دیگری مانند قیم و سرپرست ولی لازم نمی ‌باشد.
۴- ولی در اجازه دادن به دختر مصلحت دختر را در نظر نگیرد و جلوگیری بی ‌دلیل نماید :
در صورتی‌که ولی دختر از اختیار خویش سوء استفاده کند و بدون دلیل یا به دلیلی غیرموجه از ازدواج دختر باکره جلوگیری نماید ، دلیلی برای باقی ماندن اعتبار اجازه او وجود ندارد.

طبق ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی ، هر‌گاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه ازدواج خودداری نماید ، اجازه او ساقط است و در این صورت دختر می‌ تواند با معرفی کامل مردی که می‌ خواهد با او ازدواج کند و شرایط ازدواج و مهری که بین آنها قرار داده شده است ، پس از دریافت اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید .
برای این کار دختر باید دادخواستی به دادگاه خانواده بدهد و ضمن آن مشخصات مردی را که قصد ازدواج با او را دارد به دادگاه اعلام نماید . دادگاه با شنیدن اظهارات طرفین رأی مقتضی را صادر می ‌نماید .
در صورت پذیرش ادعای دختر ، اجازه ازدواج برای وی صادر می‌ گردد و لازم نیست برای ازدواج ، اجازه پدر را به دفترخانه ازدواج ارائه نماید.

سن قانونی ازدواج در ایران چند سالگی است ؟

طبق ماده ۱۰۴۱ قانون اصلاح موادی از قانون مدنی مصوب ۱۴/۸/۱۳۷۰ ، ازدواج دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی مشروط است به اجازه ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح می ‌باشد.

ازدواج قبل از بلوغ

طبق ماده ۶۴۶ قانون مجازات اسلامی ،«ازدواج قبل از بلوغ بدون اجازه ولی ممنوع است ؛ چنانچه مردی با دختری که به حد بلوغ نرسیده برخلاف مقررات ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی و تبصره ذیل آن ازدواج نماید به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم می ‌گردد.

شرایط ازدواج کمتر از سن قانونی چیست ؟

در حال حاضر سن ازدواج در ایران برای دختران ۱۳ سال تمام شمسی و برای پسران ۱۵ سال تمام شمسی است و ازدواج قبل از این سن نیز مشروط به سه شرط است :
۱- اذن ولی
۲- رعایت مصلحت کودکان
۳- تأیید دادگاه صالح (دادگاه خانواده)

برای ارتباط با مشاور خانواده به صورت تلفنی ، صوتی ، تصویری و یا حضوری می توانید با موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید :

۰۲۱۲۲۹۰۴۸۷۳

۰۲۱۲۲۹۰۴۸۷۴

۰۹۱۲۸۴۰۰۹۲۱

مطالب پیشنهادی برای شما : 

۱- قوانین طلاق در ایران

۲ – دعوای اثبات زوجیت چیست و دلایل اثبات زوجیت بر طبق قانون مدنی کدام است؟

۳ – مهریه غیر منقول چیست و چه مزایایی برای زوجه دارد ؟ 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان

·        وکیل آنلاین

·        مشاوره حقوقی حضوری

·        وکیل طلاق

·        وکیل مهریه

·        وکیل طلاق توافقی

·        وکیل ارث

·        وکیل ملکی

·        وکیل ملکی آنلاین

·        بهترین وکیل ملکی تهران

·        امور مهاجرت

·        انواع جرائم کیفری

·        عناوین جرائم کیفری

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

  دعاوی خانواده